In 1997, Jakob Nielsen isi propunea sa afle printr-un studiu: “Cum citesc utilizatorii pe Internet?“. La finalul cercetarii raspundea: “Nu citesc“. 79% dintre utilizatori “scaneaza” si doar 16% parcurg textul cuvant cu cuvant.

Daca te ocupi de comunicare, iti doresti ca utilizatorii site-ului tau sa retina informatia pe care le-o transmiti. Intrebarea “cum trebuie sa scriu pe internet” a fost in ultimii ani o preocupare importanta pentru diversi autori. Am adunat raspunsurile care mi s-au parut cele mai importante si le-am grupat intr-o lista de 10 reguli de scriere.

1. Foloseste fraze scurte si simple

Textul electronic este citit cu 25% mai incet decat textul tiparit. In aceste conditii e nevoie sa formulezi propozitii scurte. Maxim 15 – 25 de cuvinte. Insa daca sunt mai putine, cu atat mai bine.

Formuleaza doar propozitii care contin o singura idee. Utilizatorii vor parcurge mai usor textul. In plus vor intelege mai bine ce vrei sa le transmiti.

Spre exemplu, constructia: “Te poti inscrie la cursurile care vor fi organizate intre 1 si 15 septembrie in Bucuresti pana cel tarziu la sfarsitul saptamanii viitoare” contine 2 idei.

Fraza se poate sparge in 2 propozitii distincte.

Respectiv: “Cursurile se vor desfasura in Bucuresti, intre 1 si 15 septembrie” si “Te poti inscrie pana la sfarsitul saptamanii viitoare”.

Ca regula, formuleaza propozitii care corespund sintaxei de baza:

Subiect + Predicat + Complement Direct + Complement Indirect

E vorba de sintaxa pe care o invatam in primii ani de scoala (“Ana are mere“). Ulterior insa, tot scoala ne obisnuieste in mod gresit sa folosim exprimari mai complexe si mai pretentioase. Propozitiile formulate pe structura “S+P” ajung sa ni se para mecanice si sa simtim ca nu ne ofera bogatia stilistica de care avem nevoie.

Vestea buna este ca utilizatorii de internet nu percep insiruirile de propozitii simple ca fiind mecanice. Dimpotriva, le pot urmari mai usor.

2. Foloseste “verbe tari” in loc de locutiuni verbale

Textele devin mai cursive daca folosesti verbe tari. Actiunile pe care le ceri utilizatorilor sunt mai usor de inteles.

In loc de: Scrie:
Fa o alegere din catalogul de produse” Alege un produs din catalog”
“Trebuie sa iei o decizie […]” sa decizi […]”
Fa o prezentare a lucrarii” Prezinta lucrarea”

3. Elimina orice se poate elimina (fara a pierde sensul frazelor)

Toti suntem tentati sa folosim cuvinte de legatura, sau exprimari care sa ne “rotunjeasca” textele. Pe internet, acestea se pot insa elimina fara a pierde nimic din calitate. Singurul efect va fi un text mai usor de parcurs.

Pentru a elimina, uita-te intai la: cuvinte de legatura, adverbe, adjective la superlativ, prepozitii etc.

In loc de: Scrie:
“proiectul care a castigat [..]” “proiectul castigator [..]”
in momentul de fata […]” acum […]”

Elimina cat mai mult din limbajul promotional (“marketese“). E adevarat ca tuturor ne place sa vorbim in termeni superlativi despre noi sau despre organizatia noastra. Insa utilizatorii isi pierd repede increderea daca gasesc pe site-ul nostru exprimari ca: “organizatia noastra este cea mai“, “creeaza cele mai” sau “lucreaza cu cei mai“.

4. Adreseaza-te personal si indeamna la actiune

Unul dintre avantajele Internetului este ca poate sa-i implice pe utilizatori. Cand scrii un text pentru “online”, imagineaza-ti cine este cititorul si incearca sa i te adresezi direct. Utilizatorii sunt atrasi de un stil de comunicare energic si care ii implica.

Evita, pe cat posibil: Foloseste cat mai des:
“eu”, “noi”, “noastre”, “mea” etc. “tu”, “voi”, “tau”, “voastre” etc.

Ajuta-i pe utilizatori sa afle ce pot face in continuare:

  • “citeste statutul”;
  • “descarca formularul de inscriere”;
  • “aboneaza-te la alerta pe email”.

5. Foloseste diateza activa

Propozitiile care folosesc diateza activa sunt mai clare si au mai putine cuvinte. Atrag si mentin mai usor atentia utilizatorului.

In loc de: Scrie:
S-a raportat de catre instructor [..]” Instructorul a raportat [..]”
“Vanzarea fabricii fusese planuita de Guvern […]” “Guvernul planuise vanzarea fabricii […]”

6. Foloseste paragrafe scurte

Ideal e ca un paragraf sa contina maxim 4 fraze, respectiv sa aiba 2 – 3 randuri. Pastrand aceasta dimensiune, il ajuti pe utilizator sa parcurga mai usor textul si ii oferi “spatii albe” unde isi poate odihni ochii.

Pune cea mai importanta idee la inceputul paragafului. Asta pentru ca utilizatorii iau decizia de a citi in continuare in functie de prima fraza. Foloseste restul continutului pentru a oferi detalii.

Un paragraf trebuie sa transmita un mesaj coerent si daca e scos din context. Asta pentru ca:

  • utilizatorii pot citi fara sa tina cont de ordinea paragrafelor;
  • utilizatorii pot ajunge la un pargraf dupa o cautare prin motoare de cautare.

7. Transforma enumeratiile in liste de bullet-uri

Bullet-urile sunt un ajutor important la “scanarea” unei pagini.

In loc de insiruirea: “Bucuresti, Craiova, Constanta, Cluj Napoca, Timisoara, Oradea, Deva, Bacau”,

Foloseste o lista de bullet-uri:
  • Bucuresti
  • Bacau
  • Craiova
  • Constanta etc.

Cateodata ordinea elementelor din lista e importanta. Spre exemplu, cand descrii pasii pentru inscrierea la un eveniment. In acest caz foloseste liste numerotate:

1. Descarca formularul de inscriere,
2. Completeaza-l si trimite-l pe adresa [..]
3. Plateste factura pe care ti-o vom trimite, prin ordin de plata, in contul [..]

8. Foloseste elemente vizuale (care ajuta la navigare)

a. Fotografii si grafice. “O imagine face cat o mie de cuvinte”. Spre exemplu, printr-o imagine il faci pe utilizator sa inteleaga mai usor ce s-a intamplat la un eveniment pe care l-ai organizat.

b. Hyperlink-uri. Incearca sa le folosesti in urmatoarele moduri:

  • La finalul unei fraze, acolo unde ne asteptam sa gasim conluziile: “Ca sa afli opiniile specialistilor din agentii de PR despre evenimentul X, viziteaza sectiunea Interviuri“;
  • La inceputul unui paragraf. In acest caz, textul care urmeaza dupa link trebuie sa fie o explicatie: “Interviuri – opiniile specialistilor din agentii de PR despre evenimentul X“.

c. Texte “bold”. Atrage-i atentia utilizatorului asupra continutului important, prin “ingrosarea” cuvintelor. Nu exagera totusi cu folosirea optiunii “bold”. In loc sa usurezi scanarea, vei face continutul imposibil de urmarit.

9. Foloseste titluri si sub-titluri relevante

Utilizatorii se plimba pe un site cu un singur obiectiv de informare intr-un moment dat. Cauta o anumita informatie si vor sa o descopere repede.

Fa titluri si sub-titluri specifice care sa-i ajute pe utilizatori sa inteleaga usor despre ce vor citi in continuare. Si asta pentru ca utilizatorii tind sa selecteze acele titluri si sub-titluri care promit sa le raspunda la intrebari.

10. Foloseste ancore pentru a facilita navigarea intr-o pagina cu mult continut

Uneori nu poti evita sa ai pagini lungi, care ocupa mai multe ecrane (ex: un regulament de functionare, statutul organizatiei etc.). Foloseste ancore la inceputul paginii, ca sa-l ajuti pe utilizator sa ajunga direct la informatia cautata.

olimpiadele_comunicarii_regulament

Regulamentul de participare in competitie (site-ul Olimpiadelor Comunicarii)

Pentru a te convinge de importanta regulilor de mai sus, iata si trei citate despre excelenta in scris, formulate mult inaintea cartilor despre cum citesc utilizatorii de internet:

Daca as fi avut mai mult timp, as fi scris o scrisoare mai scurta – Marcus Tullius Cicero

Ambitia mea este sa spun in 10 propozitii ce spun altii intr-o carte intreaga – Friedrich Nietzsche

Cel mai valoros talent este sa nu folosesti doua cuvinte cand unul e suficient – Thomas Jefferson

=====================================

Bibliografie:

jacob_nielsenArticole si cercetari facute de Jakob Nielsen (foto)

Colectia de articole “Writing for the Web

 

mill

Cartea “Content is King-Writing and Editing Online”, de David Mill (foto) detalii pe site-ul cartii

Capitole de referinta: “Copywriting for Online Versus Offline”, “The Fundamentals”, “Writing for Websites”.

mcgovernCartea “Content Critical-Gaining Competitive Advantage through High-Quality Web Content”, de Gerry McGovern (foto) si Rob Norton detalii pe site-ul cartii

Capitole de referinta: “The Reader Is King”, “Creating Content”, “Editing Content”.