Implicarea sociala, a devenit un factor major de influentare a perceptiilor despre o companie. Cu toate acestea doar 8% din marile companii din Romania folosesc internetul pentru a informa publicul despre ce fac in acest domeniu. Afla cum poti sa imbunatatesti reputatia companiei tale si sa previi riscurile de imagine, folosind site-ul corporate pentru a comunica despre lucrurile bune pe care le faci.

Este corect sa te lauzi cu lucrurile bune pe care le faci?

In definitiv, un dicton clasic spune ca e mai bine sa ii lasi pe altii sa te laude. Si e cat se poate de adevarat in majoritatea actiunilor de PR.  Nu insa si cand ai datoria de a comunica lucrurile bune pe care le faci (daca le faci)…

Si asta e cazul cand vorbim de Responsabilitatea Sociala a unei companii. Mai ales acum, cand exista o presiune crescuta din partea publicului, a liderilor de opinie si a autoritatilor de a primi rapoarte despre impactul pe care il are compania ta – asupra mediului, a societatii si a comunitatilor in care functioneaza.

Multe din statele membre ale UE au introdus deja obligativitatea raportarii de CSR. Acelasi lucru se va intampla si Romania in curand. De aceea e bine sa obisnuiesti publicul sa te vada in aceasta ipostaza inca de acum. Intr-un astfel de context, o companie care intarzie sa raporteze sau nu o face suficient de vizibil, poate cadea usor victima unor riscuri de imagine. Iar costurile pentru repararea daunelor provocate de astfel de riscuri sunt mult mari fata de prevenirea lor.

Global Compact

Pe site-ul Global Compact, Ban Ki-moon, Secretarul General al UN, invita companiile sa i se alature pentru a crea o “economie globala mai sustenabila si mai inclusiva

De ce e important sa-ti comunici initiativele de CSR online?

Cazul companiei Petrom, a carei privatizare a fost intens atacata in mass-media din Romania, la finalul lui 2006, este interesant si pentru acest raspuns. In campania de advertising care a urmat crizei de imagine, compania a indreptat publicul catre site-ul corporate. De ce? Pentru a vorbi despre investitiile economice sau sociale pe care le-a facut. Si e un lucru normal. Pentru ca site-ul e un canal propriu, unde compania poate controla informatia si argumentele pe care le are la dispozitie.

Numai ca acest sentiment despre importanta site-ului a venit la Petrom prea tarziu. Intamplator, in iarna trecuta chiar desfasuram un studiu pe site-urile corporate romanesti, iar site-ul companiei era mai sarac in informatii referitoare la implicarea sociala sau la alte “issues” de imagine care au aparut ulterior.

Site-ul corporate e primul loc unde cauta informatii jurnalistii, investitorii, ONG-urile, alti lideri de opinie, sau, cum e cazul intr-o criza de imagine, publicul larg. De aceea, si in cazul Petrom ar fi fost bine ca site-ul sa fie pregatit din timp pentru a raspunde diverselor probleme de imagine.

Si de aici as extrage cel mai important argument, mai ales pentru companiile vulnerabile la o criza: cu cat investesti mai mult “pe timp de pace” in pozitionarea site-ului ca sursa credibila de informatii, cu atat iti va fi mai usor sa atenuezi, cu ajutorul lui, efectele negative in perioada unei crize.

Orice companie are de infruntat riscul unei crize de imagine. Nu toate crizele sunt naturale. Unele sunt provocate in mod artificial de concurenta sau de diverse alte contexte, cum ar fi cele ale luptelor politice. Adauga la asta faptul ca la ora actuala, nimic nu se raspandeste mai repede decat o veste proasta.

Asadar, intrebarea importanta pentru tine este: “de cate ori se va gandi un jurnalist sau un blogger inainte sa publice o stire negativa, mai ales una neverificata, despre compania mea?“.

Aici raspunsul tine de reputatia pe care ai reusit s-o construiesti in timp. Iar o buna parte din reputatie se constuieste demonstrand constant, unei audiente cat mai largi, ca sustii cauze care corespund interesului public. Iar pentru asta nu ai nevoie de campanii opulente de ATL sau de BTL.

In schimb, ofera-i publicului care vrea sa stie “in ce crede compania ta” detalii despre:

  • Viziunea voastra in privinta responsabilitatii sociale,
  • Domeniile pe care v-ati propus sa le sustineti (ex. educatie, mediu, cultura etc.),
  • Proiectele concrete in care ati investit si rezultatele lor (pentru ca stii cat de importante sunt cifrele pentru un jurnalist, nu uita sa le mentionezi cu fiecare ocazie),
  • Normele de protectie a mediului pe care le respectati si eforturile pe care le faceti pentru a diminua impactul negativ asupra mediului,
  • Procesul prin care acordati sponsorizari sau donatii (criterii de eligibilitate, termene limita, persoane de contact din partea companiei etc.),
  • Rapoartele non-financiare pe care le-ati realizat pana acum (eventual cu informatii despre auditorul extern, daca e cazul).

BP studii de caz

Pe site-ul British Petroleum vizitatorii pot citi peste 150 de studii de caz ale actiunilor de CSR derulate de companie.

Site-ul corporate e un foarte bun si ieftin canal pentru astfel de informatii (iar cand zic ieftin, ma refer desigur la un site care ofera o experienta placuta de navigare si de identificare a informatiei).

De asemenea, newsletterul pe email poate fi folosit in acelasi scop.

Nu in ultimul rand blogurile angajatilor pot creste in mod simtitor autenticitatea informatiei despre implicarea sociala a companiei, consolidandu-i in acest fel reputatia.

 

Autor: Dragos Dehelean – Director General, Selenis